Rejse til Ethiopien.

I november 2011 var min søn Mads og jeg på en 14-dages rejse i Ethiopien. En meget spændende tur, ikke blot det at være på et andet kontinent, men at være i en så fremmedartet kultur var undertiden meget grænseoverskridende.

Vi besøgte bla. Lalibela, der er berømt for sine underjordiske klippekirker, der ifølge historien er udhugget i et stykke. Imponerende bygningsværker, der alle er udsmykket med bemalede symboler på væggene og utallige ikoner.

Den lille skikkelse oppe på stien er mig - bare for at vise størrelsesforholdet.

Et stort ønske for mig, var at sidde nede i en af kirkerne ved en GudsModerikon d. 11.11.2011 kl. 11.11. Et helt specielt tidspunkt!

Til venstre i billedet ses unge ethiopiske piger, der synes at være i ekstase - et usædvanligt syn, og lidt skræmmende.

I en af de underjordiske klippekirker, fik vores guide den tilstedeværende præst til at vise os det berømte 7 kilo tunge Lalibela - guldkors, og præsten velsignede mig derefter med korset. En stor og uvant oplevelse.
Igen i en af de underjordiske kirker - med vores dygtige ethiopiske guide - hvor man kan se vinduerne udhugget i forskellige symboler - den eneste lyskilde i kirken.

En præst fortalte os, at der næste dag ville være en festgudstjeneste i en brømt kirke uden for byen, cirka 3 timers vandring fra Lalibela.

Vi stod op kl. 5 og vandrede i buldermørke efter de hvidklædte mennesker til vi nåede frem til kirken, der lå dybt nede i dalen.

Lige i det øjeblik solens stråler kom frem over bjerget og ramte kirken, brød præsterne ud i sang. Fantastisk oplevelse og lige så langt at vandre tilbage i den stemningsfulde morgen.

En lille håndskåret ikon med en låge både foran og bagpå. Købt på et marked imellem hundredevis af geder og mennesker siddende på jorden imellem og ovenpå deres afgrøder.

Vi tog videre med en 4-hjulstrækker til byen Gonder, hvor jeg til min store glæde og overraskelse besøgte en kirke, Deber Berhan Selassie Church, hvor loftet var fyldt med ethiopiske engle - de samme engle, som jeg uden at vide, hvor de stammede fra, havde malet nogle måneder i forvejen her hjemme i Danmark- ud fra et forlæg i en englebog.

Heeele loftet fyldt med engle.
Et kig opad væggen fyldt med utallige ikoner.
Og lidt tættere på korsfæstelsesikonen - hvor man tydeligere kan se englene på dørstolperne og buerne.

Derfra til Bahir Dar, der ligger ved Lake Tana - Ethiopiens største sø, 3500 km2 - hvor vi sejlede ud til de kirker og klostre, som man kunne nå på en dag.

Inde i en af kirkerne - billeder fra gulv til loft, læg mærke til pillerne, der understøtter taget, som også er dekoreret.
En ethiopisk ikonmalers arbejdspalet.
Al vægplads er udnyttet til billeder, der meget dramatisk fortæller bibelske historier.
Udenfor kirken, diskret i et hjørne, fiskesymbolet, som taler sit tydelige sprog.

Nogle af kirkerne/klostrene var helt tilbage fra 16. og 17. årh. Alle smukt bemalede med farvestrålende ikoner fra gulv til loft - en enestående oplevelse.